Bij Stedelijk Onderwijs willen we dat elke leerling maximaal kan leren. Daarin slaag je niet op je eentje, niet als directeur, niet als leerkracht, niet als ondersteuner. Wij geloven dat alleen het samen school maken antwoord biedt op de complexiteit van een klas. Met andere woorden: wij geloven dat sterke teams zorgen voor excellent onderwijs.

Dat vraagt een ander soort leiderschap, niet minder leiderschap maar leiderschap gedeeld door méér mensen die allemaal hun verantwoordelijkheid kunnen, willen en mogen opnemen om zo samen het verschil te maken voor elke leerling. Als leidinggevende laat je medewerkers/teams groeien richting meer opnemen van eigen verantwoordelijkheid en persoonlijk leiderschap.

Onze visie op leidinggeven is dienend leiderschap. Leiders zijn er om hun mensen te dienen en het beste uit hen te halen. Je hebt de groei van je medewerkers/ het team voor ogen. Waar het kan loslaten en ruimte laten voor eigen experimenten en waar nodig ondersteunen of opnieuw begrenzen. Leiderschap gaat dan niet over hiërarchie, de baas spelen of de slimste zijn maar is gericht op het dienen van de missie en op het ontwikkelen van ieders potentieel.  

Welke karaktereigenschappen zoeken wij in een leider? Bescheidenheid, de bereidheid om macht op te geven, moed, integriteit, liefde en passie voor de mensen, de waarden en de missie van de organisatie. De leider moet zelf geen groot visionair zijn, de visie kan van iemand anders komen maar als leider moet je die visie wel kunnen communiceren en uitdragen.

Afbeelding
directeur de musjes