“Mijn ouders liepen school in Stedelijk Onderwijs. Als eerste generatie kregen ze de kans om hogere studies te beginnen. Zelf ging ik ook altijd naar Stedelijk Onderwijs. Ik volgde de richting Wetenschappen aan de school waar ik nu lesgeef. Na mijn hogere studies biochemie vroeg ik me af: wat wil ik met mijn leven? Ik was altijd al een geëngageerd persoon en begon aan de lerarenopleiding.

Nog tijdens mijn opleiding deed ik aan deze school een vervanging. Plots werd ik voor de leeuwen geworpen. Daaruit heb ik heel veel geleerd. Met als enige ervaring vijf proeflessen aan medestudenten stond ik voor een klas die de propjes naar mijn hoofd liet vliegen.  

  "Als vervanger werd ik getest, maar ik begon te groeien."   

Omdat ze hier blij waren met mijn aanpak, kreeg ik de kans voltijdse leerkracht chemie, biologie en fysica te worden. Ik heb me geregeld afgevraagd wat ik hier deed. In de chemie heb je morgen werk als je wilt en je hebt er heel veel voordelen. Maar dat engagement in mijn job vind ik heel belangrijk. Ik heb kansen gekregen dankzij Stedelijk Onderwijs en die wil ik teruggeven aan jongeren in een minder makkelijke situatie.  

  "De leefwereld van jongeren kennen opent deuren"   

Ik ken deze wijk, hoe deze jongeren leven en denken, de beperkingen die zij ervaren. Daarom begrijp ik waarvan bepaalde reacties komen. Ik sta ook dicht bij hun leefwereld. Zo game ik bijvoorbeeld vaak. Soms willen leerlingen samen Fortnite spelen. Dat gaat te ver, als leraar doe je dat niet. Maar ik kan er wel over praten. Ik geef mijn leerlingen mee dat studeren eerst komt en dan pas het gamen.  

Sommige jongeren krijgen minder kansen in onze maatschappij. Veel Antwerpse jongeren hebben een migratieachtergrond, maar ze zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs hoewel ze vaak de nodige capaciteiten hebben. Toch zijn er ook die daar wel in slagen. Ik geef mijn leerlingen dan ook mee dat ze hard moeten vechten en op school hun best doen. Dan kunnen ze later heel veel worden. Ik wil een positief verhaal brengen, maar ook de realiteit laten zien. Wij begeleiden onze leerlingen zoveel mogelijk, maar daarna stopt die ondersteuning. Toch blijft de nood, bijvoorbeeld door leerstoornissen, taalachterstand, familiale problemen. Ook dat maakt de stap naar het hoger onderwijs moeilijker.  

"Leerkracht ben je, dat word je niet."   

Het zit in je. Zonder gedrevenheid en engagement om leerlingen te verbeteren, hou je het niet vol. Ook belangrijk is de ondersteuning die je als leerkracht krijgt. Collega's maken de school en die zijn hier fantastisch. Ik hoor van andere leerkrachten dat die begeleiding ook in andere scholen van Stedelijk Onderwijs zeer sterk is uitgebouwd.”

svennoeninckx_seo_1