“In de oriëntatieopleiding beeld maken leerlingen kennis met de verschillende ateliers van onze academie: grafische vormgeving, juweelkunst, tekenkunst, binnenhuisarchitectuur, keramiek, … Dat is een heel breed spectrum. Ik toon de paden en daag leerlingen uit om zelf de kansen te grijpen. In mijn lessen probeer ik een wereld te creëren waarin ze even kunnen verdwijnen en dicht bij zichzelf kunnen komen.  

Andere uren  

Ik geef ’s avonds les, maar ook op woensdagnamiddag en op zaterdag. Die afwisseling vind ik erg fijn. Zolang ik geen dochter had, was dat alleen maar positief. De school is ook altijd open, ik kan hier steeds binnen- en buitenwandelen. Je hebt een heel grote zelfstandigheid als leerkracht. Nu ik een dochter heb, is het organisatorisch iets ingewikkelder. Maar ik besef dat die periode voorbijgaat, ze is nog jong. En ik doe mijn job ontzettend graag, ik ervaar dat avond- en weekendwerk niet als een last.    

Ik wilde altijd al lesgeven en beschouw mezelf niet als een kunstenaar. Wel heb ik een creatief ei dat ik kwijt moet. Sinds kort doe ik zelf weer aan schilderen naar model in een landelijk gelegen academie. Het contrast met een stedelijke academie als die van Berchem vind ik heel boeiend. Dit is een zeer grote academie, die tegelijk heel open en toegankelijk is. Je hebt hier ook een andere samenstelling in de klas.  

Als leerkracht voel ik me een begeleider, nooit de lesgever met de grote waarheid. Het proces, de zoektocht, het wikken en wegen op een positieve manier ondersteunen, dat zie ik als mijn grote taak. Ik wil de drempels weg.  

Mogen proberen  

Er wordt te veel gezegd dat mensen iets niet kunnen, dat kunst zus of zo moet zijn. Mij gaat het om het onderzoek naar een goed beeld, of dat nu ruimtelijk of tweedimensionaal is. Wat is een interessant beeld en hoe maak je dat? Daardoor verandert de mindset van mensen, ze stappen af van ‘Ik kan dit niet’. Het gaat me om het mogen maken en het mogen mislukken. Zo had ik een leerling met een artistiek diploma die zichzelf niet hoog inschatte en tijdens haar opleiding weinig feedback had gekregen. Daardoor had ze te weinig zelfvertrouwen voor een artistieke carrière. In de oriëntatieopleiding kreeg ze wél dat zelfvertrouwen en geloof in zichzelf. Zo durfde ze wel voor haar droom kiezen. Ze is er gewoon voor gegaan en zit nu in haar derde jaar illustratie. Dat is voor mij een heel groot compliment.

katrienliekens_dko_1