Als netwerkdirecteur ondersteunde Freia directies van stedelijke basisscholen. Vroeger was ze zelf directeur. Sinds kort is ze manager onderwijskundige ondersteuning. 

"Door een administratieve fout moest ik last minute afzien van mijn eerste job als kleuterjuf. Mijn klasje stond helemaal klaar op 31 augustus, maar er ontbrak één bepaald formulier waardoor ik het schooljaar niet mocht starten. En zo begon ik mijn loopbaan uiteindelijk in de privé. Maar werken tussen vier muren en achter een computer was toch niet mijn ding: ik miste het onderwijs en ging solliciteren bij Stedelijk Onderwijs. 

Van klasleraar tot manager

Ik kon starten in basisschool Het Baronneke, waar ik uiteindelijk 12 jaar klasleraar was en kon doorgroeien tot zorgcoördinator en beleidsondersteuner. Niet veel later verliet onze directeur de school en zo rolde ik in de functie van directeur. Directeur zijn is een mooi beroep: je krijgt zoveel terug van je leerlingen, ouders en team. Maar het is ook best stresserend omdat je nooit weet hoe je dag zal eindigen. Er brandt altijd wel een alarmknopje in je hoofd. Dat knopje afzetten is niet zo gemakkelijk.  

En toch heb ik 8 jaar lang deze job met veel plezier gedaan. Tot er weer een andere opportuniteit mijn pad kruiste: Stedelijk Onderwijs zocht een team van netwerkdirecteurs: een nieuwe functie waarin je als beleidsversterker, beleidsvoorbereider en netwerkregisseur een groep van scholen ondersteunt. De functie bestaat nu al enkele jaren, ik vind het super fijn. Al viel het achterlaten van mijn schoolteam me best zwaar. Als netwerkdirecteur viel Freia de afgelopen maanden in als manager onderwijskundige ondersteuning. Ze besloot deel te nemen aan de selecties en vandaag vervult ze officieel deze functie. 

Vertrekken vanuit vertrouwen  

Het is fijn om in zo'n groot netwerk te werken: we hebben zoveel schoolteams, ondersteuners en andere collega’s. In samenwerking met bijvoorbeeld de HR-partners en pedagogische begeleiders staan we ook sterker in het ondersteunen van onze directeurs. Daar is vertrouwen en openheid voor nodig. Stedelijk Onderwijs zet hier sterk op in en deze waarden leven ook wel in de organisatie. Persoonlijk hecht ik daar veel belang aan. Zowel in de functie van netwerkdirecteur als manager, Ik wil een open dialoog met directeurs en handelen vanuit vertrouwen. 

Eigenlijk weet je nooit wat een nieuwe functie inhoudt totdat je ze werkelijk doet. Daar hou ik wel van. Bij elke nieuwe job werd ik gestretcht, voelde ik me onzeker en moest ik uitdagingen trotseren. Maar dat geeft mij juist energie. Gedurende mijn ganse carrière hebben mensen in mij geloofd en me kansen gegeven, maar ik heb ze ook zelf moeten grijpen. Ik ken geen andere onderwijsorganisatie waar dat kan.   

Freianuijten_manageronderwijskundigeondersteuning