Sam studeerde houtbewerking met een zevende specialisatiejaar interieurinrichting (schrijnwerkerij) en startte nadien aan de lerarenopleiding.  

Als net afgestudeerde koos hij eerst voor een job in de privé om de stiel van schrijnwerker/meubelmaker door en door te leren kennen. Vijf jaren later stapte hij in het stedelijk buitengewoon onderwijs als leraar in OV3 (werkplaats schrijnwerker). Een beroep dat hij 11 jaar lang met hart en ziel deed. Deze leerlingen klaarstomen voor de arbeidsmarkt: het is geen evidentie maar wel een passie. En daar slaagde Sam meer dan goed in: een heel deel van zijn leerlingen stroomde ook door naar een baan.  

Combinatie volwassenonderwijs en forensische psychiatrie 

Enkele jaren geleden kreeg Sam de kans om les te geven in het stedelijke volwassenenonderwijs. Een nieuwe uitdaging die Sam niet kon weigeren.
“De opleiding ‘meubelmaker’ is erg populair en kent lange wachtlijsten. Alle cursisten zijn dus super gemotiveerd om het vak te leren. Aan zo’n enthousiast publiek les mogen geven is heerlijk.
In tegenstelling tot wat ik dacht, zijn mijn klassen in het volwassenonderwijs ook super divers. Je komt er alle lagen van de samenleving tegen: jong en oud, rijk en arm, mannen en vrouwen, geschoold en ongeschoold… Omdat ik als mens altijd al gekozen heb voor de meest kwetsbaren, ben ik blij dat ik nu ook les mag geven in een forensisch psychiatrisch centrum te Antwerpen. Ik geef er patiënten een aantal uur per week modules uit het leerplan meubelmaker.  

Op die manier vul ik mijn maatschappelijk engagement graag in en kan ik mijn jarenlange expertise uit het buitengewoon onderwijs ook gebruiken. Die ervaring komt me nog elke dag van pas. 

Vertrouwen en vrijheid 

Ook binnen mijn huidig team kan ik mijn collega’s ondersteunen in hun aanpak bij cursisten met een beperking bijvoorbeeld. Maar ook andersom leer ik veel van mijn collega’ s en is samenwerken de norm. In het stedelijk volwassenenonderwijs werken we namelijk met zelfsturende teams. Dat betekent dat ik samen met enkele collega’s verantwoordelijk ben voor de opleiding meubelmaker.
We bepalen in overleg onze uren en modules en houden rekening met elkaars talenten en persoonlijke situatie. We krijgen als team dus veel vertrouwen en vrijheid en worden tegelijkertijd correct opgevolgd en ondersteund door de directie. Dat zorgt voor een heel fijne werksfeer. Voor mij is er een wereld opengegaan. Op die manier werken kan dus ook! Ook in het onderwijs." 

sammyjespers_vwo_1