"Ik wil de leerkracht zijn die ik vroeger zelf had gewild toen ik jong was."

Vandaag staat Kelly Langlet voor de klas als leerkracht Huishoudkunde in de tweede en derde graad van het BSO/TSO. Ze ging 5 jaar geleden aan de slag in Stedelijk Lyceum Lakbors in Deurne. Maar eigenlijk timmerde ze al véél langer aan de weg.

“Al van in het vierde middelbaar wist ik: ik wil diegene zijn die vooraan de klas staat. Ik ben altijd blijven knokken om leerkracht te kunnen worden. En binnen Stedelijk Onderwijs Antwerpen heb ik de kansen gekregen die ik zocht.” 

Een leerkracht die weet wat ze wil 

Eerst even terugspoelen. Als kind kwam Kelly na gezondheidsproblemen terecht in het buitengewoon lager onderwijs. Daar voelde ze zich niet op haar plaats. Toen ze naar het middelbaar ging, wou ze absoluut TSO doen. Een keuze waarin ze niet gesteund werd door haar leerkrachten. Maar dat was buiten haar volharding gerekend. 

“Ik heb moeten vechten om TSO te kunnen doen. Ik heb altijd hard gewerkt. En de tegenwind die ik kreeg van leerkrachten, heeft mijn strijdlust alleen maar aangewakkerd. Ik besef dus maar al te goed welke impact een leerkracht heeft op jongeren. Dat maakte mijn verlangen om voor de klas te staan alleen maar groter. Ik wou en zou leerkracht worden.” 

Niemand wordt gelukkig van hokjes 

Kelly zou niet alleen leerkracht worden. Ze zou ervoor zorgen dat haar leerlingen nooit in dezelfde situatie zouden komen.  

“Sommige leerlingen krijgen te maken met uitdagende thuissituaties. Door mijn inzet kan ik hen op weg helpen naar een diploma, en dus een mooiere toekomst. Niemand voelt zich thuis in een hokje. Niemand wordt daar gelukkig van. Ik wil de steun geven aan mijn leerlingen die ik zelf niet kreeg. Die motivatie is de drijvende kracht achter mijn keuze als leerkracht.” 

Vertrouwen krijgen is de start van alles 

Inmiddels is Kelly al een hele tijd vast benoemd. Een voordeel van werken in een grote organisatie als Stedelijk Onderwijs.  

“Ik had niet verwacht dat ik zo snel een vaste plek zou verwerven. Maar van bij het begin ben ik hier enorm gesteund. Ik kreeg het vertrouwen om de richting STW mee op te richten en cursussen te schrijven. Mijn team, collega’s én directie stonden altijd achter mij. Ik kan altijd op hen terugvallen. En ik ben trots op het parcours dat we samen afleggen.” 

Uitdaging zorgt voor groei 

Dat wil niet zeggen dat de job geen uitdagingen met zich meebrengt. Personeelswissels, veranderende klassen, veranderende doelgroepen…  

“Soms vraagt het wat, maar het is geweldig dat we echt een verschil maken voor onze leerlingen. Het gaat zeker niet vanzelf. Maar je wordt echt goed geholpen. Er zijn veel ondersteunende diensten die je heel nuttige omkadering bieden. Dat is uniek. Dat vangnet zorgt ervoor dat je sterk kan groeien in wat je doet. Je kan tonen wat je capaciteiten zijn.  

Impact op het leven, dat is uniek 

Leerkracht zijn is voor Kelly dus niet zomaar een job. Het is haar levenswerk. Eentje met een duidelijke missie.  

“Ik zou niet weten welke job mooier is dan de mijne. Ik heb het er ook voortdurend met mijn vrienden over. Ik zou nooit iets anders willen doen. De voldoening die je krijgt als je het leven van je leerlingen positief verandert: dat vind je nergens anders.”

Kelly_leerkracht secundair