“Er is geen Ali voor in de klas en een Ali voor daarbuiten. Er is gewoon Ali.” Een verhaal over eigenheid, impact, respect, uitdaging. Verteld door een leerkracht die vroeger zelf een moeizame relatie had met school en leerkrachten. 

“De helft van de jongeren heeft aanleg voor wiskunde, de andere helft niet. Die helft toch interesse doen krijgen én laten slagen, daar ligt de uitdaging.” Ali klinkt gepassioneerd als hij over zijn job praat.  

Nochtans had hij zelf vroeger nooit gedacht dat hij in het onderwijs terecht zou komen. Toen hij 18 jaar was, stopte hij met school – zonder diploma secundair onderwijs op zak.  

Een hobbelig parcours, met succesvol eindresultaat 

De relatie met zijn leerkrachten was verzuurd geraakt, waardoor hij de motivatie verloor om zijn schoolloopbaan verder te zetten. Een jongerencoach zag zijn potentieel en haalde hem over om zich zélf in te schrijven voor een opleiding Jongerencoach bij Encora, school voor volwassenenonderwijs. 

Nadat hij de opleiding succesvol afrondde, klopte Ali aan bij de hogeschool. Het doel: leerkracht Wiskunde en LO worden. Jammer genoeg aanvaardde de school zijn getuigschrift niet als volwaardig diploma. Daar liet Ali zich niet door tegenhouden. Hij behaalde zijn diploma via de middenjury en timmerde verder aan zijn pad.  

Impact die ertoe doet 

Een collega van op de school waar Ali stage liep tijdens zijn opleiding Jongerencoach, groeide door tot directeur. Toen zij hoorde dat Ali zou afstuderen, contacteerde zij hem om aan de slag te gaan als LO- en wiskundeleerkracht. Daar heeft hij tot op vandaag geen spijt van. 

“Wat ik het leukste vind aan mijn job, is de impact die je hebt op jonge mensen”, vertelt Ali. “Ik vind het een fantastisch gevoel dat je mensen helpt om vooruit te komen. Je betekent ook iets. Als ze je binnen tien jaar tegenkomen op straat, komen er weer heel wat herinneringen naar boven. Heerlijk, toch?” 

Samen de uitdaging aangaan 

“Daarnaast is het voortdurende contact met collega’s en ouders bijzonder fijn. Elk jaar zie je ook weer andere mensen in je klas. Een nieuw publiek dat je moet proberen uit te dagen en mee te krijgen. Dat is niet altijd evident, zeker niet in een vak zoals wiskunde. Dat vraagt engagement en motivatie.”  

“Op het einde van de rit bepaal je zelf hoe je met die uitdaging omgaat. Natuurlijk kan je vorming en opleiding aanvragen om je te ondersteunen – wat je vraagt wordt altijd toegestaan, eigenlijk. Je moet wel initiatief nemen, maar er is véél mogelijk. En natuurlijk kan je ook bouwen op het team rond je en je collega’s. Niet alleen de leerkrachten binnen de school, trouwens. Na een tijdje ken je heel wat mensen in de koepel van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Een grote organisatie, maar eigenlijk is ’t een kleine familie.”  

Blijf wie je bent 

Ali heeft nog een laatste advies in petto voor mensen die als leerkracht aan de slag willen. “Blijf authentiek. Je bent wie je bent – of je nu voor de klas staat of niet. Dat is belangrijk voor jongeren. Daarom heb ik ook het gevoel dat deze job zo nauw aansluit bij wie ik ben. Er is niet één Ali voor in de klas en ééntje voor daarbuiten. Er is gewoon Ali. En die kan ik op allerlei manieren kwijt in mijn job.” 

LeerkrachtAli